Berlijn dag 3! (Hans betaalt de schade)

14 augustus 2019 - Berlin, Duitsland

Hoi hoi,

Vandaag weer een dag vol avonturen en verrassingen. Om te beginnen hadden wij de wekker gezet om 07:30 en zijn wij daarna gaan ontbijten. Dit keer een geroosterde boterham met roerei en een kopje thee 😝 Daarna zijn we nog even de laatste dingetjes gaan doen op ons kamer en om 09:15 vertrok vandaag de bus.

De eerste stop was de Berlijnse muur waar we een stop zouden gaan maken. Voordat we daar terecht kwamen ging er eerst heel iets aan vooraf, bekijk de foto’s maar met daarop de POLIZEI! Onderweg was er een boze man in een zwarte Mercedes ons aan het volgen en aan het toeteren. Zo erg dat hij op een gegeven moment voor onze bus ging rijden en remmen. Hans, onze chauffeur was nu genoodzaakt om te stoppen, omdat hij anders er boven op zou klappen. Het remmen was best heftig, omdat sommigen in de bus een aardige klap tegen de stoel voor hun klapte. Iedereen was natuurlijk geschrokken en was benieuwd wat deze man van ons moest. De desbetreffende boze man stapte snel uit en wuifde naar Hans dat hij zijn raampje open moest doen. Bij het openen van zijn raam kreeg hij rake klappen. Een man die een paar stoelen achter ons zit, wilde hem te hulp schieten en sloeg met een noodhamertje het raam open. Ook ik volgde natuurlijk om de man tegen te houden 💪🏼 Inmiddels was de politie er al binnen een minuut om de situatie onder controle te krijgen. En wel met drie man! Intussen stond de man uit de bus vol met bloed, omdat hij zo door het raam ging. Ook hiervoor moest dus een ambulance voor komen.

Zo, kwam dit een beetje geloofwaardig over? Zo ja, dan begin ik mijn eigen fictie boek 😂 Kort gezet, Hans heeft waarschijnlijk met het maken van de bocht deze man geraakt. De schade was zo nihil, dat het er met een doekje eraf zou gaan. En ohja, de POLIZEI had deze man wel gebeld, maar dit was toevallig een surveillance auto die voorbij reed. Nota bene om te vertellen dat de boze meneer verkeerd stond geparkeerd!!  Nee, er zijn geen gewonden geraakt, niks aan de hand! Ik vond het erg toepasselijk om even het liedje “Hans betaalt de schade” aan ons Hans de chauffeur te laten horen. Deze komt wel erg goed uit in dit geval 😜

Na deze heftige incident konden we naar de Berlijnse muur. Hier hebben wij wat rond kunnen lopen en hebben wij foto’s kunnen maken. De muur was heel mooi beschilderd en er konden mooie plaatjes worden gemaakt. Daarna ging ons reis door om een aantal anderen in de bus af te zetten. Wij gingen uiteindelijk door naar Sachenhausen, een concentratiekamp.

Dit was een klein uurtje rijden van het centrum, onderweg werd er een mooie foto van mij gemaakt door Merve. Ik was even de binnenkant van mijn ogen aan het bekijken 😎 Wij kwamen aan en kregen daar een audio telefoon (aan het eind kwamen wij er pas achter dat we deze ook om onze nek konden hangen 😅) Om daar zo rond te lopen was erg indrukwekkend en heftig. Hier werd je even hard op de feiten gedrukt en realiseerde je dat dit allemaal echt is gebeurd. Zo konden wij in de bunkers van toen en konden we een kijkje nemen in hun slaapzalen, wc’s en gevangenissen. Er stonden nog maar twee overgebleven bunkers van de vele die er ooit stonden. Ook kwamen wij in ruimtes waarin mensen vergast, vermoord en mishandeld zijn. Daarnaast hebben wij ook film bekeken van een half uur. Dit ging over Sachenhausen en wat er allemaal op deze concentratiekamp gebeurd is. Kortom dit was een leerzame en erg indrukwekkende ervaring. Zeker een aanrader!

We werden om half 3 weer terug gereden door onze Hans naar het centrum. Ondanks we erg lang onderweg zijn in de bus van Rotterdam naar Berlijn en terug, vind ik dit een erg prettige ervaring. Hans heeft ons alles laten zien, geeft ons de kans om overal even een foto van te maken en is de beroerdste niet om je ergens af te zetten. Daar hebben wij ook van gebruik van gemaakt, want Merve had bij Checkpoint Charlie een magneet gezien die ze graag wilde. Deze hebben we niet meer gezien, dus heeft hij ons hier afgezet. Jaa, Merve heeft haar gewilde magneet 🎉

We hebben nog even lekker door geshopt en vandaag hebben we lekker noodles gegeten. We hebben nog een beetje over, dus dat gaat nog wel op vanavond. Om 21:00 stond de bus weer bij KaDeWe en gingen we terug naar het hotel. Voor degenen die mij echt kennen weten wat ik doe als ik moe ben. Jaaa, ik word erg melig, vervelend en krijg overal de slappe lach van. En zo ook nu in de bus! Ik kwam weer met “Hans betaalt de schade” en zo kwamen er meerderen met filmpjes en grappen. Je begrijpt dus wel dat dit een gezellige en melige terugrit was. Of iedereen er blij mee was dat weet ik niet, maar wij hebben in ieder geval erg gelachen!

We zijn nu even onze gekochte spulletjes aan het bekijken en aan het bijkomen in onze kamer. Even douchen, wat eten en onze koffer inpakken, want morgen gaan we alweer helaas naar huis ☹️ Dit is dus mijn laatste blog over Berlijn, maar niet getreurd! Aanstaande zondag vertrek ik alweer naar mijn volgende bestemming naar Sicilië! Ik ga voor het eerst alleen op vakantie, ja je leest het goed, ALLEEN! Dus mijn volgende blogs volgen snel!

Groetjes,

Cheryl

1. Tonny:
    14 augustus 2019
    Haha je kan inderdaad een fictief boek schrijven...Sjors denkt dat ik gestoord ben omdat ik in mijn eentje zit te gieren achter de laptop...Kan haast niet wachten op je verslag uit sicilie
  2. Simone:
    14 augustus 2019